Hier een serie foto's over de nieuwbouw van de coaster Lady Amalia voor broer Arjan i.s.m. Wijnne Barends.
Het schip werd, als 4e in een serie, gebouwd bij Groningen Shipyards B.V. in 'Waterhuizen', ofwel bij de klapbrug van Waterhuizen tussen Groningen en Hoogezand-Sappemeer.
De tewaterlating vond plaats op 31 mei 2012. De voorgangers waren resp. Lady Anna, Lady Anneke en Lady Alexandra.Van de eerste twee foto's weet ik niet 100% zeker of die delen/secties voor de Lady Amalia waren.
Voor de tewaterlating
Zo ziet de dubbele bodem er uit, hier ondersteboven liggend.
Op de achtergrond het bovenste deel van de kop van de Lady Alexandra.
Enkele secties van het te bouwen casco.
De boeg.
De binnenzijde van het stuurhuis.
Het stuurhuis.
Half onder het zeil de koker waar de kolom van het in hoogte verstelbare stuurhuis in komt.
Bekabeling op de plaats waar de hoofdschakelkasten moeten komen.
Bekabeling in de accomodatie.
De schroef van de boegschroef.
De schroef met straalbuis. Het roer missen we nog.
De uitgekiend berekende vorm van de scheepshuid, om te zorgen dat de schroef het water op een zo vloeiend mogelijke manier toegevoerd krijgt. Hoe gestroomlijnder dit loopt, hoe zuiniger het schip vaart.
De sjorbanden zijn niet om te voorkomen dat het schip wegwaait, maar houden na de tewaterlating de glijblokken vast, zodat die weer op het droge gehaald kunnen worden.
De keerkoppeling hangt in de takels achter de Caterpillar hoofdmotor.
Overzicht vanaf achter gezien.
Overzicht vanaf voor gezien.
En zo lag hij (of: zij) er op 24 mei bij.
De tewaterlating 31 mei 2012, even na 11 uur, was het dan zo ver en werd de Lady Amalia te water gelaten.
Bij dezen foto's, zo ongeveer 1 per seconde.En een V I D E O op Youtube op kanaal Seuterschipper
Na de tewaterlating Direct na de tewaterlating ging de bouw weer verder. Hier nog was foto's.
Het plaatsen van de luikenkraan
De CO2-flessen voor de brandblusinstallatie
Op de brug
De motor e.d. in de machinekamer afgedekt i.v.m. verfspuiten
In de accommodatie
Op de brug
De 'radiohoek' op de brug
In de accommodatie
De galley
De situatie op 25 juni
Schakelborden machinekamer
Een 'paar' lege verfblikken in het ruim
Proefvaart En dan volgt het vertrek van de bouwwerf in Waterhuizen naar Delfzijl, en de proefvaart op de Eems.
Het schip gaat, met behulp van een duw- en sleepboot, van Waterhuizen naar Delfzijl
Daar verdwijnt hij uit het gezichtsveld
In Delfijl, wachtend op de technische proefvaart
Een onderdeel van de proefvaart: De ankerproeven