Startgeluid in machinekamer | Vooruit-Stop-Achteruit-Gas-Stop (Bij uitlaat) |
Deze schitterende motor stond in de Holland. Het was een SKL, 660 PK, 6 cilinders in lijn. Het was een zgn. 'langzaamloper', dat wil zeggen dat hij bij vol vermogen weinig toeren draait. Deze maakte max. 428 toeren, stationair zo'n 140. Een prachtig geluid, luister maar.
Zo'n motor als deze wordt ook wel een 'direct-omkeerbare-motor' genoemd, en dat slaat dan op de draairichting. De schroef(as) zit rechtstreeks op de krukas, zonder koppeling of vertragingskast. Als het schip vooruit vaart en achteruit moet en de bedieningshendel in de stuurhut wordt in z'n achteruit gezet, dan gebeurt het volgende:
De motor gaat helemaal stil, de nokkenas wordt in lengterichting van de motor verschoven, zodat er andere nokken onder de stoterstangen komen (de nokken voor de in- en uitlaatkleppen én voor de brandstofpompen). Dan start de motor weer, maar in omgekeerde draairichting, zodat ook de schroef andersom gaat draaien.
Tijdens het aanmeren of bijv. een sluis invaren wordt de motor voor elke keer voor- of achteruitslaan opnieuw gestart. Zoals aan de geluidsbestandjes te horen is, gebeurt dit starten op lucht, dus altijd maar zorgen dat luchtflessen vol zitten, anders gebeuren er ongelukken . . .
'k Heb er thuis trouwens nog een zuiger van staan: 50 cm hoog, boring 32 cm en het gewicht maar liefst 46 kg! Hij wordt nog wel eens als kruk gebruikt.