Home

Nieuwbouw Lady Amalia 2012

 
Hier een serie foto's over de nieuwbouw van de coaster Lady Amalia voor broer Arjan i.s.m. Wijnne Barends.
Het schip werd, als 4e in een serie, gebouwd bij Groningen Shipyards B.V. in 'Waterhuizen', ofwel bij de klapbrug van Waterhuizen tussen Groningen en Hoogezand-Sappemeer.
De tewaterlating vond plaats op 31 mei 2012. De voorgangers waren resp. Lady Anna, Lady Anneke en Lady Alexandra.

Van de eerste twee foto's weet ik niet 100% zeker of die delen/secties voor de Lady Amalia waren.


Voor de tewaterlating


Zo ziet de dubbele bodem er uit, hier ondersteboven liggend.
Op de achtergrond het bovenste deel van de kop van de Lady Alexandra.



Enkele secties van het te bouwen casco.



De boeg.



De binnenzijde van het stuurhuis.



Het stuurhuis.



Half onder het zeil de koker waar de kolom van het in hoogte verstelbare stuurhuis in komt.



Bekabeling op de plaats waar de hoofdschakelkasten moeten komen.



Bekabeling in de accomodatie.



De schroef van de boegschroef.



De schroef met straalbuis. Het roer missen we nog.



De uitgekiend berekende vorm van de scheepshuid, om te zorgen dat de schroef het water op een zo vloeiend mogelijke manier toegevoerd krijgt. Hoe gestroomlijnder dit loopt, hoe zuiniger het schip vaart.
De sjorbanden zijn niet om te voorkomen dat het schip wegwaait, maar houden na de tewaterlating de glijblokken vast, zodat die weer op het droge gehaald kunnen worden.



De keerkoppeling hangt in de takels achter de Caterpillar hoofdmotor.



Overzicht vanaf achter gezien.



Overzicht vanaf voor gezien.



En zo lag hij (of: zij) er op 24 mei bij.


De tewaterlating

31 mei 2012, even na 11 uur, was het dan zo ver en werd de Lady Amalia te water gelaten.
Bij dezen foto's, zo ongeveer 1 per seconde.

En een V I D E O op Youtube op kanaal Seuterschipper

Bekijk ook de V I D E O (Ca. 66 MB)


Na de tewaterlating

Direct na de tewaterlating ging de bouw weer verder. Hier nog was foto's.


Het plaatsen van de luikenkraan


De CO2-flessen voor de brandblusinstallatie


Op de brug


De motor e.d. in de machinekamer afgedekt i.v.m. verfspuiten


In de accommodatie


Op de brug


De 'radiohoek' op de brug


In de accommodatie


De galley


De situatie op 25 juni


Schakelborden machinekamer


Een 'paar' lege verfblikken in het ruim


Proefvaart

En dan volgt het vertrek van de bouwwerf in Waterhuizen naar Delfzijl, en de proefvaart op de Eems.


Het schip gaat, met behulp van een duw- en sleepboot, van Waterhuizen naar Delfzijl


Daar verdwijnt hij uit het gezichtsveld


In Delfijl, wachtend op de technische proefvaart


Een onderdeel van de proefvaart: De ankerproeven

Last updated 3.10.2017